W tym artykule przeczytasz o tym
- jak to się dzieje, że klient trafia na stronę twojego sklepu
- jakie zmiany zaszły w sposobie opisywania produktów w sklepie internetowym - ważne jeśli masz tę sama witrynę już kilka lat
- co może spowodować zatrzymanie użytkownika internetu w witrynie
- czym jest porównywarka cenowa
- jak funkcjonuje konto firmowe w mediach społecznościowych
- jak działa marketing internetowy
- kto generuje sprzedaż w sklepie internetowym
Zapytanie do wyszukiwarki internetowej
Jeśli klient szuka określonego produktu, na przykład stołu do jadalni na 4 osoby to albo odwiedza sklepy w okolicy, albo wpisuje do okienka "szukaj" w wyszukiwarce tekst "stół do jadalni na 4 osoby"
Wyszukiwarka już wcześniej przeczytała strony w internecie. Na niektórych z nich był tekst "stół do jadalni na 4 osoby". Na innych był tekst "stół do jadalni na 6 osób", a na jeszcze innych "stół do jadalni venge"
Wyszukiwarka nie wie, co dokładnie klient chce kupić. Podsuwa propozycje jej zdaniem najbardziej odpowiadające zapytaniu. Jeśli wystarczająco duża liczba osób wpisała zapytanie "stół jadalnia 4 osoby" wyszukiwarka wyświetli podpowiedzi pod okienkiem zapytania. Klient być może kliknie w podpowiedź, a być może kliknie w lupkę - wyniki wyszukiwania mogą być inne. Być może klient też nie do końca wie, co chce kupić i ostatecznie kupi coś innego, wpisując zapytanie kilka razy, bo odpowiedzi wyszukiwarki nie będą go satysfakcjonować, albo w wynikach wyszukiwania zobaczy nowe możliwości.
Na schemacie wygląda to tak:

To są odpowiedzi znalezione w tekstach na stronach internetowych. Jeśli na twojej stronie cały opis stołu brzmi: blat 100 cm x 100 cm, wysokość 80 cm, to raczej mało prawdopodobne, że wyszukiwarka ten opis wyświetli wysoko w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka ma do wyboru tysiące stron, na których specjaliści od contentu napisali epopeje na temat stołów. A twój opis jest skromny.
Zapytanie potencjalnego klienta | Opis produktu w twoim sklepie |
Stół do jadalni na 4 osoby | Stół: blat 100 cm x 100 cm, wysokość 80 cm |
Jeśli nie chcesz inwestować w content zawsze możesz wykupić reklamę.
Jeśli masz szeroką ofertę stołów (tu w znaczeniu: jakikolwiek produkt, który sprzedajesz) i szerokie opisy uwzględniające zapytania zadawane wyszukiwarkom to wszystkie te wyniki wyszukiwania mogą być z twojego sklepu.
Zmiany w sposobie opisania produktu na w sklepie internetowym
Od pojawienia się sklepów internetowych zaszły poważne zmiany w sposobie opisywania produktów pod wyszukiwarki internetowe. W pierwszych sklepach kluczowe były słowa kluczowe - po angielsku key words. Te słowa kluczowe wpisywało się w specjalnych okienkach i po tych słowach wyszukiwarka orientowała się, co wyświetlić w odpowiedzi na zapytanie. Czyli były to frazy typu: stół do jadalni, stół do jadalni czarny, stół do jadalni na 4 osoby, stół do małej jadalni. Był czas, że słowa kluczowe funkcjonowały zarówno w okienku jak i w tekście.
Przy opisywaniu mojego ostatniego sklepu powiedziano mi, że słowa kluczowe w okienko można wpisać, ale wyszukiwarka ich nie czyta. Nie wiem, czy to jest prawda. W każdym bądź razie obecnie wstawia się słowa kluczowe w tekst. Wartościowe dla wyszukiwarek internetowych teksty są coraz dłuższe. Dlatego we wszystkich artykułach dotyczących produktu zwracam uwagę na konieczność uzyskania materiałów reklamowych od producenta czy dystrybutora. Tekst zawarty w katalogu produktu nie nadaje się do zastosowania jako opis produktu poprzez przepisanie wprost. Teksty tworzone dla ludzi są kontekstowe i zawierają skróty myślowe. Tekst pisany pod wyszukiwarkę jest łopatologiczny i z reguły opisuje wszystko, co normalnie klient zna z własnego doświadczenia. W każdym bądź razie prościej jest przerobić tekst, który ma 1000 znaków i wstawić słowa kluczowe niż wymyślić ten tekst od początku. O tym, na ile w procesie wyszukiwania istotny jest tekst świadczy SEO czyli optymalizacja tekstu pod wyszukiwarki.
Jeśli chodzi o zdjęcia czy obrazy w procesie wyszukiwania to nie są one czytane przez wyszukiwarki. Zdjęcia są wyszukiwane po nazwie i tekście alternatywnym, jeżeli taki jest.
Zatrzymanie klienta w witrynie sklepu
To, że klient kliknął w link do naszej strony internetowej nie oznacza, że na niej został. Jeśli kliknął w reklamę i wyszedł, to płacimy za kliknięcie, bo taka reklama jest najbardziej powszechna. Żeby klient został w witrynie sklepu powinien odnieść z tego korzyść - na przykład edukacyjną. Do tego służą blogi, z których się można dowiedzieć jakie stoły są najlepsze do jadalni dla 4 osób, ile miejsca przy stole przyjmuje się na jedną osobę, jak czyścić i pielęgnować stół w zależności od tego z czego został wykonany, gdzie stół umieścić i takie różne inne. Do tego służą także opisy, opinie pod produktami, programy lojalnościowe, usługi dodatkowe. Generalnie, jeśli produkt, który sprzedajemy daje taką możliwość staramy się, aby klient kupował w naszym sklepie sukcesywnie.
Zapytanie do porównywarki cenowej
Porównywarka cenowa to taka platforma, która porównuje ceny. W przeciwieństwie do wyszukiwarki internetowej porównywarka nie porównuje cen w całym internecie. Porównywarka porównuje ceny w grupie sklepów, które wykupiły taką usługę w porównywarce i zintegrowały swój sklep z porównywarką. Jest to konieczne ponieważ porównywarka będzie ściągać informacje o nowych produktach wystawianych na sklepie. Korzystanie z usług porównywarki jest płatne. Można w porównywarce wykupić także reklamę, ale jeśli nie jest zaznaczone, że reklama działa w wyszukiwarce to jest ograniczona do społeczności porównywarki. Z porównywarki warto korzystać, jeśli masz produkt tani i możesz grać ceną. W przeciwnym wypadku nie ma to sensu. Porównywarek cenowych na rynku jest kilka.
Social Media (media społecznościowe)
Funkcjonowanie w social mediach wymaga zbudowania społeczności wokół konta. Konto, aby miało sens musi publikować posty (wpisy). Wpis bez zdjęcia czy grafiki nie jest czytany. Wpisy są komentowane, podawane dalej - albo nie. Wpisy mogą być hejtowane i jest to przykre. Dlatego dobrze jest nie prowadzić konta w social mediach osobiście, jeśli ktoś nie jest gotowy na zderzenie z hejtem. Sposobem na poprawę widoczności konta w medium społecznościowym jest reklama lub promocja posta. Oba sposoby są płatne. Z uwagi na RODO zmniejszyły się możliwości targetowania reklam. Warto także zauważyć, że powstają stale nowe media społecznościowe dla kolejnych generacji klientów wchodzących na rynek.
Marketing internetowy
Marketing internetowy zajmuje się docieraniem do klientów poprzez internet. Jak wynika z powyższego tekstu są to różne działania, w większości płatne. Mają one doprowadzić do tego, że klient po zadaniu pytania do wyszukiwarki odwiedzi stronę internetową firmy, dla której pracownik digital marketingu pracuje. Klient z reguły ogląda kilka pierwszych wyników na pierwszej lub drugiej stronie wyników wyszukiwania, ponieważ musi dokonać jakiegoś wyboru.
Wiele firm reklamuje swoją nazwę. Jest to moim zdaniem dyskusyjne, jeśli nazwa nie jest znaną marką przynajmniej w określonej grupie klientów. To, że nazwa firmy pojawia się na 1 miejscu przy 1000 zapytań nie zwiększy sprzedaży. Jeśli nazwa produktu pojawi się na 5 miejscu przy 1 000 000 wyszukiwań jest szansa na zwiększenie sprzedaży.
W artykule "Dzień pracy w sklepie internetowym" przedstawiłam schemat organizacji pracy marketingu internetowego z umownym podziałem na dział analizy sprzedaży, dział promocji sprzedaży, dział obsługi sklepu internetowego.

Rynek oferuje bardzo wiele usług, które mają podnieść widoczność twojego sklepu. Jest to w praktyce uzależnione nie tylko od siły twojego biznesu, ale także od siły konkurencji. W praktyce handlu internetowego za działania sprzedażowe lub prowadzące do sprzedaży odpowiadają osoby pracujące w sieci. Działania w sieci nie przynoszą efektu od razu. Jest on rozłożony w czasie i poza reklamą, która może zadziałać szybciej, jest rozciągnięty na miesiące.